Woda, Woda, Woda

To że woda jest bardzo ważna wie każdy. Każdy wie, że podczas treningów, codziennego życia, diety uzupełnianie wody jest niezbędne.

A co w momencie kiedy otacza nas woda? Kiedy jesteśmy na basenie, nad morzem, nad jeziorem?

Pływanie to też trening, o czym wiele osób zapomina. Ponieważ otacza nas woda, nie czujemy tego iż nasze ciało się poci, nie czujemy pragnienia. A mimo otaczającej nas wody, nasz organizm ją traci.

Jest kilka powodów odwodnienia na basenie. Baseny, które znajdują się w budynkach są zazwyczaj ogrzewane – zarówno pomieszczenie jak i woda. W połączeniu z wilgocią w pomieszczeniu ciepła woda zaburza regulacje ciepłoty ciała i tym samym równowagę wodną organizmu. W przypadku basenów pod gołym niebem wilgotność powietrza spada i wdychanie suchego powietrza przebywając w wodzie może prowadzić do odwodnienia.

 

Jak szybko może dojść do odwodnienia?

30 minut. Tylko albo aż 30 minut. Ciepła woda, wysoka wilgotność powietrza oraz temperatura powietrza może szybko doprowadzić do odwodnienia organizmu.

Co pić i kiedy pić? 

Zaleca się pić kilka łyków płynu co 15 minut podczas ćwiczeń. Na 30 minut przed wejściem do basenu powinno się wypić szklankę wody. Kolejną szklankę wody powinniśmy wypić do 30 minut po wyjściu z basenu

 Jeżeli pływacie krótko, poniżej godziny, sama woda wystarczy do nawodnienia organizmu. Co jeżeli pływacie dłużej, szybciej czy bardziej intensywnie?

Według wytycznych AAP (American Academy of Pediatrics) należy zaopatrzyć się w napoje które nie tylko nas nawodnią ale także dostarczą ważnych mikro i makro elementów w tym sód, chlorek oraz węglowodany dla lepszej pracy mięśni.

Pod żadnym pozorem nie powinno pić się wody która pochodzi z basenu. Oczywiście czasem się człowiek zachłyśnie, czy woda sama się naleje do ust. To normalne.

Dlaczego nie powinniśmy pić wody z basenu?

Chlor. Woda w basenie zawiera chlor, który jest używany do dezynfekcji. Chlor jest także w wodzie z kranu, lecz nie zawsze wiemy ile tego chloru jest w wodzie z basenu (a jest go na pewno więcej niż w wodzie z kranu). Oprócz chloru, w wodzie z basenu znajdziemy a także mocz, pot innych pływaków oraz bakterie.

Nie brzmi to zbyt smacznie, prawda?

Ja zawsze zabieram ze sobą wodę. Na siłownie, na basen, na spacer. Staram się popijać ja cały czas. Na basenie biorę kilka łyków po każdych dwóch długościach basenu.

Na samym początku mojej przygody z basenem, nie wiedziałam iż odpowiednie nawodnienie jest takie ważne. Nie piłam podczas pływania. Bardzo dotkliwie poczułam to kilkanaście minut po wyjściu z basenu. Bolała mnie głowa, kręciło mi się w niej, czułam się słabo. Kilka łyków wody i kilka minut odpoczynku poprawiły mój stan. Od tego czasu ZAWSZE zabieram ze sobą wodę na basen!

A ty? Pijesz na basenie?

Źródła

Skomentuj

